S1 1929 Varför finns inte detta lok kvar (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Friday, August 05, 2022, 11:28 (123 dagar sedan) @ Andersgbg

Hej,
En sak som jag länge funderat på är S1 1929. Inte att det finns för få S1 lok kvar på något sätt. Men vi har 23 105 i Tyskland bevarat , Evening Star i England valdes ut som museilok redan vid tillverkningen.

Med tanke på att bevarandet av ånglok minst sagt var moget vid tiden för skrotningen av S1 loken, funderade man aldrig i Sverige för att bevara just det sist byggda loket?
Jag har läst igenom gamla tåg och diverse artiklar men har aldrig sett några kommentarer kring detta.

Kan tycka det är märkligt. Är det någon som gärna var lite insatt i Jvm eller i andra föreningar som vet vad som gjorde att man inte tog just det sist byggda loket när man gjorde det i andra länder.

När S1 loken slopades 1973 var det många loktyper som var slopade och väntade på skrotning. Men samtidigt var de ekonomiska och resurs möjligheterna begränsade för de flesta föreningar. Detsamma gällde Sveriges Järnvägsmuseum som endast avsåg att bevara ett lok av litt A6, R, E, B och N. S1 var inte aktuellt att bevara.
Långt senare när Järnvägsmuseet även fått utökade resurser kunde ett deponerat s.k parklok litt S1 i Sveg tas tillbaka och driftsättas.

Trots detta bevarades S1 lok av SÅS, KJmf och SKJ som valde lokindivider mer utifrån skick och praktiska förutsättningar.
Även England köpte ett S1 lok (oljeeldat) för trafik på museibana.
SkJ t.ex var väl insatta i lokets skick då det var driftlok i Malmö fram tills försäljningen. SÅS köpte S1 1921 som just erhållit revision och var nytubad. E.t.c.
Det var nog klokt att inte låsa sig vid ett specifikt nummer för att just det loket hade en historia. Alla köpte lok för att få ett lok att kunna köra med så länge som möjligt innan kostsam och resurskrävande ny revision. Inte ett statiskt museilok att visa upp som det sista tillverkade.
Därmed inte sagt att just 1929 var i dåligt skick. det var i trafik fram till 1963 och verkar ha återtagits i trafik tillfälligt under 1966 i Norrköping. Därefter beredskaps revision / reparation.

Inom kort kanske det blir möjligt att se 3 olika S1 lok i tjänst i Sverige, då SKJ är i slutskedet på en omfattande revision av sitt S 1914.

Det finns iaf lite bevarat av just 1929 i Mariefred. Topplyktan kommer från 1929. Se nedan[image]


Hela tråden: