Fordon som inte såldes vidare MÖJs rälsbussar + Uddeholmaren (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, August 06, 2022, 18:14 (621 dagar sedan) @ Granis

Lite kort: "Grundproblemet" är skillnaden i elsystemen här. Mellan NkLJ (och SJ), MÖJ och SRJ. Såväl strömstyrka som lik/ växelström. Och att bygga om fordon mellan systemen. Varken enkelt eller billigt, iallafall inte tillräckligt för att det skulle löna sig. Framförallt inte eftersom dieseln var billig och det fanns överskott på fordon -inte minst YBo-bussar- eftersom smalspårsbanor lagts ned och fler skulle det bli. Även Roslagsbanorna då. Alla (i princip) förutsåg man.

Annars fanns ju på MÖJ en teakmotorvagn rätt lik och jämnårig med SRJs (senare) Xoa2p och Xoa3p. Hette väl Xoa1p hos SJ. Men elrälsbussarna från HC från samma banor funderade man på att bygga om till släp åt Gotland sedan elen kopplats bort på fd MÖJ 1956. Men av detta blev inget (det heller). Och fyra år senare lades ju de sista banorna på Gotland ned, så....

/ L G

Men skillnaden mellan MÖJ och NKlJ är ju inte så stor. 10 eller 16kV är hanterbar och även frekvensskillnaden 25 eller 16.67Hz borde vara ganska enkel att hantera. Sedan kan ju vissa typer vara svårare än andra.
Däremot SRJ är ju en annan historia.


Hela tråden: