Smalspår (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Sunday, August 07, 2022, 20:30 (599 dagar sedan) @ Granis

Att vissa norrlandsbanor valde 1067 eller 1217 berodde på att staten då planerade att bygga stambanan genom Norrland med dessa spårvidder


Men vad gäller iallafall 1067 mm så var det väl också så att Norge hade tänkt bygga (alla?) sina banor med denna spårvidd varför norrländska intressenter med banor i öst- västlig riktning hade detta i beaktande när dessa banor byggdes?


/ L G

Norge byggde så mycket 1067 att detta nät ett tag dominerade över normalspåret men sedan började man ändra inriktning.
Sundsvall-Torpshammar byggdes med smalspår med tanke på en fortsättning mot Norge men när man ändrade planerna i Norge så ändrade man även i Sverige. Men det fanns flera beslut om smalspår för de svenska statsbanorna men alla ändrades till förmån för normalspår.
Ett sådant var Östra stambanan Katrineholm-Norrköping där det i riksdagsdebatten framfördes att ”vill dom ha något annat i Norrköping så får dom betala det själva.
Redan första etappen av Norra stambanan via Krylbo till Storvik var tänkt som smalspår och redan byggda Stockholm-Uppsala skulle smalas.
Ett argument emot var samtrafik med den redan byggda GDJ Gävle-Falun.
Men man kan ju fundera över hur det hade sett ut med smalspår hela vägen Stockholm-Norrland. Hade man byggt fast sig i smalspår intill nutid ?
Väl fungerande smalspår finns ju annars i Sydafrika, Australien.
Indien å andra sodan är på god väg att konvertera sitt meterspår (ca 30000km) och smalspår (ca 4000km ) till bredspår.


Hela tråden: