SJ obromsade vagnar litt Ib: längd över buffertbalk (Fordon: vagnar)

av Bertil Bengtsson, Monday, August 08, 2022, 19:14 (617 dagar sedan) @ olle sundström

Nej, inte nu när jag har sett en ritning!

Lastytans längd kan ju omöjligen vara bara 10,3m !
Om längden mellan buffertbalkarna är 10360 mm, och lastytans längd är 10300 mm, så betyder det att gavelväggarnas tjocklek är 30 mm. Det är orimligt.
Vagnen är samtida med de tyska vagnarna typ A6 och A7.
A6 är den vi känner till som "Nürnberg" eftersom det var så DRG/DRB betecknade de korta kolvagnarna (som vi fick begagnade från Danmark strax före andra världskriget). Den har gavelluckor, så man kan inte jämföra själva lastytans längd med A7.
A7 var en likadan vagn, men kalkvagn med takluckor. Den hade inga gavelluckor, utan bara fasta buckelplåtar. De hade 2,5 mm gavelplåtar; med längd mellan buffertbalkar 5300 mm blev lastytans längd 5295 mm.
De längre svenska Io2/Ib hade måhända tjockare gavelplåtar; om man för diskussionens skull antar att de var 5 mm så blir lastytans längd 10350 mm! Inte 10300; det som står i "SJ:s Godsvagnar 1932" verkar vara väl så avrundat!

Tack för ritningen, vill jag säga! Den har jag väntat på i ca 50 år; har själv inte haft nämnvärd möjlighet forska i ärendet..

Berra


Hela tråden: