Lite om Io2/Ib (Fordon: vagnar)

av Anders Jansson, Wednesday, August 10, 2022, 17:48 (619 dagar sedan) @ olle sundström

I tråden ovan ställs en del frågor. Svar på några av dessa finns nedan.

SJ fick i slutet av 1915 ett erbjudande att köpa 50 vagnar av den aktuella typen. Efter besiktning och förhandlingar blev det affär. Se vidare dokumenten nedan.

Bromsvagnarna hade vid leverans handbroms på ena boggin. Den 15 februari 1919 ordergavs komplettering med tryckluftbroms på 10 av bromsvagnarna. Dessa skulle då kompletteras så att bromsen verkade på båda boggierna. Den 5 oktober 1921 ordergavs komplettering med genomgångsledning för tryckluftbroms på 8 av de obromsade vagnarna. Dessa skulle då komma att användas för transport av "rysslok" från NOHAB.

Om jag tolkat dokumentet nedan rätt så var såväl korg som långbalkar och buffertbalkar målade i samma bruna färg som i Preussen. Underredet i övrigt samt boggierna var svarta.

Av samtida handlingar framgår att åtminstone flertalet av vagnarna initialt användes för maskinavdelningens koltransporter från Värtan respektive Malmö.

[img]images/uploaded/2022081015415762f3d1c55514c.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2022081015421662f3d1d85b2a9.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2022081015425362f3d1fd42566.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2022081015433162f3d22334242.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2022081015435162f3d23764a84.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2022081015441862f3d252820b5.jpg[/img]

[img]images/uploaded/2022081015443462f3d2628cf4d.jpg[/img]


Hela tråden: