Behov av bokade biljetter?? (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Sunday, August 14, 2022, 12:54 (618 dagar sedan) @ B14 1564

Slutsålt har ju lite att göra med vilken sträcka man försöker åka, har jag märkt. Det är tveksamt om det ska passa som historiskt, men jag kom direkt att tänka på detta när jag läste din fråga: För knappt 15 år sedan hade jag ett SJ årskort för mina jobbresor. Som alla som rest från Stockholm på eftermiddagar nog har märkt, så var det ju ett elände att få fatt i en plats med kort varsel. Ville man boka Stockholm-Nässjö så var det ingen idé om man var bara ett par timmar före avgång med det tåg man ville åka. Det var "slutsålt".

Men jag kom med tiden underfund med att det var en sanning med modifikation, eftersom det hängde ihop med vilken sträcka man ville åka. Tåget var i praktiken vanligtvis slutsålt på sträckan Norrköping-Linköping, men i övrigt fanns platser både före och efter dessa stationer. Mitt årskort var ju färdbiljetten, man gjorde ju bara en platsreservation vid bokningen av biljett om man hade årskort. Så jag lärde mig att boka Stockholm-Norrköping och Linköping-Nässjö istället. Norrköping-Linköping tillbringades i bistron.


Hela tråden: