Industrispåret Kolbäck- Sörstafors (igen) (Järnväg allmänt)

av Granis, Tuesday, August 16, 2022, 05:45 (618 dagar sedan)

Hade nyligen anledning och möjlighet att för första gången -trots att jag är uppväxt i närliggande Västerås- besöka det fd pappersbruket i Sörstafors utanför Kolbäck. Fick då i efterhand reda på att det på sin tid trafikerades av ett industrispår från nämnda Kolbäck. Det låter ju logiskt för en dylik industri åtminstone ”förr”, men på plats hade jag ingen tanke på det, helt enkelt för att jag inte (då) kände till att så var fallet. Jag hade aldrig hört talas om att det skulle gått nån bana upp dit.

Saken =spåret har bl a diskuterats förr på detta forum. Det intressantaste här är väl hur sent det 2,5 km långa spåret tillkom; 1958. Alltså på SJ-tiden, långt efter att SWB förstatligats (1944). Och det blev inte gammalt; 1966 lades bruket ned och spåret revs 1971. Men så var det väl på ”den gamla monopoltiden”; ville en hyfsat stor industri ha ett spår var Kungl Järnvägsstyrelsen och SJ mer eller mindre skyldiga att bygga det. Eller nåt sånt? Hur som helst kan det väl också jämföras med hur Ban/ Trafikverket rustade upp banan Falun- Grycksbo för en enda (pappers)industris skull, och så beslutade sig dessa för att (återigen) upphöra med järnvägstransporter….

I den tidigare tråden funderas det över synliga rester av spåret, och enligt eniros historiska flygbilder anslöt spåret till fd SWB´s huvudlinje Västerås- Köping precis väster om Kolbäcks station; i området Vänsta. Villatomternas bågformade utforming för husen öster om Södra Ängsvägen visar fortfarande var infarten gick. I övrigt verkar det -precis som också nämns i den tidigare tråden- att i princip all banvall är borta/ bortplöjd, förutom nån sträcka ”på mitten” där det nu verkar vara cykelbana. Man kan ana vad berörda bönder tyckte; först fick de avstå mark för banbygget (expropriering?). Och bara tio år senare sådär skulle banan läggas ned och rivas upp…..

Enligt bl a ”Järnvägsdata” inleddes planeringen för spåret 1955, och man kan tänka sig att man då också tittade på möjligheten att bygga spåret österut, mot linjen Kolbäck- Ramnäs. Spåret hade ju blivit (ännu) kortare i så fall. Men det hade betytt att man behövt korsa Kolbäcksån, och brobygge mm gjorde säkert detta dyrare ändå. Därför blev det en sydlig linje till Kolbäck i stället. Eller?


/ L G


Hela tråden: