Hyttsignalsystem - "höghastighetskontroll" (Fordon: allmänt)

av Överkörmästaren, Tuesday, August 16, 2022, 21:28 (612 dagar sedan) @ Björn Fura

På "min tid" (andra halvan av 1970-talet) fanns åtminstone ett C4-tågsätt i Hammarbyhallen som gick en tur Bagarmossen-Spångahallen på morgonen och åter på eftermiddagen (Linje 17 tur 51). Minnet sviker om tåget gick in till Spångahallen från Råcksta, Vällingby eller Hässelby Strand. Dessa vagnar skulle vara nedställda på något sätt. De kändes i alla fall mindre pigga än de C4:or som man fick köra på Tub 2 ibland.

Ja, de hade tydligen de tre sista shuntlägena spärrade som kompensation för att de saknade H-summer, för det skulle man inte ha på bana 1 för det hade inte de andra vagnarna. Senare satte man ändå in det, men då gick inga C4 på bana 1, och när de sedan kom tillbaka dit 1995 var det bara som mellanvagnar. Och då märkte man att de var piggare ty med mer än två C4 i tåget tenderade man att överskrida 55-begränsningarna upp mot Skanstulls- och S:t Eriksbroarna som övriga vagnar snällt höll sig under!

Jag undrar förresten hur bromsförberedelsen betedde sig på de där åtta strypta C4, för om jag förstått det rätt var det en mekanisk spärr på själva shuntkontrollern vilket också bör ha gjort att de bromsade lite för hårt i början?!


Hela tråden: