AB7 4460 - ÖGJS (Järnvägsmuseet informerar)

av Conny Sernfalk, Friday, August 19, 2022, 11:02 (588 dagar sedan) @ Peter B

Privatpersonan som först köpte vagnen "dolde" väl sitt inköp bakom en organisation kallad ÖGJS (Östra Göinge järnvägssällskap). Om den var en aktiv organisation eller en täckmantel för inköpet vet jag inte.


Varför tala om dolda agendor?


Jag är ledsen, jag missade ett (eller kansker två) frågetecken i mitt inlägg. Det köp ägde i alla fall rum vid en tid då köptes många "museifordon" runt om i landet, och det diskuterades en del kring detta. Jag minns hur knöligt det var att få köpa någon lokomotor och tjänstevagn från BV. En av lokomotorerna jag var inblandad i har sen bytt ägare och är i stort sett dumpad i slyn på en bangård sen 5+ år, så det var kanske rätt med vissa tankar om restriktioner.

När det gäller AB7 4460 kan det med hänsyn till regelverk kanske beskrivas såhär:
1989 Såld av SJ till ÖGJS som 19xx överlät vagnen till N.N i Bäckaskog
Inget tyder på att vagnen någonsin varit uppställd i Glimminge tillsammans med ÖGJS övriga rullande materiel.

Det är nog klokt att privatpersoner inte fått köpa lok och vagnar direkt av trafikoperatörer.
Samtidigt har systemet möjliggjort bevarande där bevarandet och inköp i praktiken bekostats av privatpersoner / medlemmar. Listan skulle bli mycket lång att räkna upp alla museivagnar/fordon som inköpts av en förening men som bekostats av privatpersoner. Exempel finns iof på svårigheter när den formelle ägaren velat sälja vidare eller skrota. Exempel finns även där föreningen överlät loket / vagnen direkt eller senare till privatpersonen / personerna.
[image]
AB7 4460 Tillberga 1989-09-15 inför transport till Skåne


Hela tråden: