AB7 4460 blir museivagn och ersätter SWB 191 (Järnvägsmuseet informerar)

av GiPe, Saturday, August 20, 2022, 22:32 (608 dagar sedan) @ HP

Jag köpte AB7 4460 1992 via ÖGJS eftersom privatpersoner inte fick köpa en järnvägsvagn vid den tiden. Hur det är med den saken i dagsläget vet jag inte. Vagnen gick från Tillberga, där den stod som slopad, ner till Skåne. På vagnskortet stod enbart Östra Göinge - inget annat. Väl i Hässleholm fann man för gott att skicka vagnen till Broby som ju ligger i Östra Göinge kommun. Där stod den uppställd vid lastbryggan under en tid. Det var ju inte riktigt vad jag tänkt - jag ville ha vagnen vid min station Bäckaskog. Så efter kontakt med SJ sändes vagnen till Bäckaskog, som ligger på gamla BKB mellan Kristianstad och Sölvesborg. Jag hade vagnen på eget spår på min fastighet mellan 1993 och 2009. Underhållet av både stationsbyggnad och vagn blev till slut lite för mycket att handskas med. När en spekulant dök upp en dag och ville köpa vagnen var valet inte svårt. Vagnen fick en ny ägare och hamnade på andra sidan Kristianstad utanför Vittskövle. Där hittade alltså järnvägsmuseum vagnen. Jag känner mig både glad och stolt att jag medverkar till att Järnvägsmuseum idag har en AB7:a i sin ägo och att den kan komma till glädje för andra under lång tid framöver. Även om jag ”lurade” till mig vagnen en gång i tiden.


Hela tråden: