Lennakatten Belysning Tågsäkerhet (Järnvägs- och Museiföreningar)

av John T, Friday, September 02, 2022, 17:41 (573 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Jag ser att det finns modern belysning på spår 10.
Min första fråga är vad har Ni för belysning vid övriga stationer ?
Mina följande frågor är, hur är det med tågsäkerheten, har Ni tåganmälan eller token ? Vad finns det för ställverk vid stationerna ?

Belysning:
Att den är modern beror i allt väsentligt på att museijärnvägens station ingår i Uppsala Central och därför fick följa det gestaltningsprogram som gällde när centralstationen byggdes om.
Övrig belysning varierar från station till station.
Bärby station har, enkelt uttryckt, olika äldre belysningsarmaturer på stationshus och godsmagasin.
Marielund station har för stationens utförande tidstypiska armaturer typ "funkisglob" på stationshuset och äldre armatur typ Sieverts kabelverk el. dyl på godsmagasinet.
Lenna station har bara någon enstaka armatur på stationens mindre stationskur och godsmagasin, men nyuppsatta trästolpar längs en gångväg till stationen håller på att förses med armaturer av äldre snitt, exakt typ kan nog uppges vid intresse.
Almunge station har en blandning av armaturer av olika åldrar, vissa äldre, vissa något modernare.
Faringe station har vad gäller själva stationshuset armaturer i äldre utförande. Även där kan exakt typ uppges om intresse finns.

Säkerhetssystem:
Ja, det är tåganmälan som gäller på museijärnvägen ULJ (marknadsförd som "Lennakatten" ).


Hela tråden: