Avyttring av fordon hos SÅS (Fordon: allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Monday, September 05, 2022, 23:17 (595 dagar sedan)

I tråden med liknande namn förra våren beskrevs en del fordon och annat som SÅS vill göra sig av med på ett helst hedervärt sätt, dvs så detta kan vara till nytta och förhoppningsvis glädje för någon annan förening eller museum och inte bara gå till skrot. Vi har fått några svar tidigare och en del har försvunnit, men annat har också tillkommit.
Detta finns idag:
- Träboggivagnen urspr VBJ BCo 27/VBHJ BCo3 58, SJ BCo3/ABo13 8087, (KVAB 1921) som kräver en del för oss alltför avancerat snickerijobb för att kunna komma i trafikskick och erbjuds därför till intresserad museiförening med mer resurser. Vagnsorgen har dock behållit formen och visar inga tecken på att säcka ihop och alla fönster finns kvar och är hela. Den har hela tiden hos SÅS varit täckt, på senare tid med ett trailerkapell från ett åkeri som hade bytt namn. Detta emballage medföljer.
- Förutom denna har vi också vår tidigare verkstadsvagn, urspr SJ DF5 2877/F8 55187/Qgv-e 945 0732 (Kockums 1931) med rödmålad teakkorg och lanternintak som vi inte heller har användning för längre och erbjuds också till intresserad. Inte alltför resurskrävande att göra trafikduglig. Längd 13,4m, rullagerhjulpar av den vanliga typ 21.
- Dessutom har vi ångfinkan F2d/SV4 25613, den första i serien, som har delvis dålig vagnskorg som har fått sin av SJ påsatta masonitklädsel avlägsnad av sannolikt konstnärer som fann den full med andras konstverk och behövde nya tomma ytor att måla på (tyvärr dock ej med "SJ Röd 92" ). Den bör vara hyfsat enkel att snickra ihop, om än med behov av nya fönsterglas, och har en panna som sägs vara i förhållandevis gott skick och kan vara användbar. Underrede med rullagerhjulpar typ 24 och skivhjul.
- Den möjligen enda kvarvarande ej moderniserade SJ Z64 349, som har originalmotor (Deutz V4) med elstart men som vi inte har fått att gå ordentligt trots en del renoverade komponenter. Kan vara ett fynd för den som är bra på lite större lokomotordieslar eller har liknande och behöver nåt att plocka delar ifrån.
- En hel del kvarvarande 43kg/m räls, bl a växeldelar, och lösa O-vagnsplåtlämmar.
Om inte någon annan förbarmar sig över detta ser vi inget annat alternativ än skrotning, vilket jag personligen alltså helst vill undvika.
Mer info hos undertecknad via mail carlerik1921@gmail.com, tfn 0707270840 eller i denna tråd.
/SÅS gm CEO


Hela tråden: