Järnväg till Sikeå - sista körning i 60 talet (Historiskt material)
Härlig film från en bana man sett och hört väldigt lite om. Och vilka miljöer. Och vilket tidsdokument. Den kvinnliga vägvakten som sköter bommarna/ grindarna, men de kostymklädda herrar som assisterar med rensning av plankorsning och flaggning vid överfart (varav en borde vara gamla riksvägen =numera E4) tyder väl på att detta var en utfärd efter nedläggningen? Eller iallafall när trafiken legat nere ett tag? Gjorde inte SJK en utfärd på banan vid 60-talets början? Och stångkoppel mellan vagnarna, kontaktledning på 750 mm smalspår. Sannerligen rätt udda. Slutligen en sista (?) urspårning, växling/ lossning vid kaj och utfärd för trotjänare (typ) i banans enda personvagn (väl?). Härligt! :-)
Blev denna vagn bevarad? Flera av loken blev iallafall det, varav ett på Tekniska muséet i Stockholm, och de andra vid bruksmuséet i Robertsfors. På länken omtalas den 700 meter långa museibana man byggde vid muséet på 1990-talet. Driften av denna låg väl nere i några år, men kör dom nu nån gång? Hur som helst byggde man inte upp nån kontaktledning när spåren byggdes, utan kraften kom från ett aggregat i en tillkopplad vagn. Och så lär det väl förbli? För några planer på kontaktledning eller banutbyggnad finns väl inte?
/ L G