Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27 (Bana)

av Peter Bolin, Friday, September 16, 2022, 14:56 (560 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla inkomna kommentarer. Björns bilder brukar alltid leda till intressanta diskussioner.

En fundering: Hur stavades egentligen hpl. Frescati? Var det Frescati med c eller Freskati med k? Jag vill minnas att på den skylt som fanns där i början av 1970-talet stod det Freskati med k. På den skylt som satt där när hållplatsen lades ned 2009 stod det Frescati med c. Ändrades stavningen av hållplatsnamnet namnet officiellt?

Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Frescati) har en bild från juni 2009 där man kan se att det står Frescati på skylten. Däremot framgår det inte om hållplatsen bytte namn.

Thomas T.: När jag skannade de negativ jag fick låna av Björn använde jag en avancerad skanner för dior och negativ. Jag har själv märkt att den skannern vänder på negativens ordningsföljd på remsorna och börjar med den femte bilden. Det har jag inte brytt mig om att korrigera, för jag har inte tillgång till Björns negativ längre.

Granis: Om bilden av Stocksunds station är tagen 1989 kan det inte vara mer än tio år kvar innan stationen lades ned. Den upphörde i mars 1996. Jag vill minnas att sista trafikdagen var fredagen den 29 mars 1996. Då passade jag på att ta en avskedstur över Stocksundsbron.

Jag försökte skriva det här inlägget i går, men jag kom inte in på forumet under större delen av dagen. Nu är det i gång igen.

/Peter Bolin


Hela tråden: