SJ:s containerterminal Solna-Frösunda (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, September 22, 2022, 13:14 (12 dagar sedan) @ Macadam

Ja det har du kanske rätt i, jag tyckte att ytan bredvid spåren såg ut att vara väldigt tom. Men det kanske just har kommit in ett tåg som ska lossas?
Jag trodde att containertrafiken flyttat till Älvsjö 1975?

Älvsjö sista etapp är klar 1979 vad jag förstår.

Solna terminalen är med en bit in på 80-talet, den är med på en redovisning jag har från 1981 , så någon gång därefter försvinner den som containerterminal och blir bilterminal där nya bilar lossas fram till den trafiken flyttar till Sundbyberg.

Container och trailertrafiken är VÄLDIGT blygsam i början , det är mest containers i väldigt "spridda skurar" .
Vagnar för trailers har SJ bara dom 41 vagnarna av Sds som visades på bild här i tråden.
Det är först 1985 när dagens Sdgms börjar levereras i ett antal av 720 st som man får ordentligt med vagnar och dagens heltåg kan börja rulla, dock tar det ett att par år till innan det är rena heltåg som inte rangeras och har vagnar till många destinationer i sig.

Man hyr in vagnar väldigt tidigt för internationell trafik , det körs några vagnar om dagen Årsta via Trelleborg till Tyskland med Trailers väldigt tidigt 80-tal , vagnarna är för höga för övriga färjor och det är bara T-S ledens färjor som klarar dom.

Däremot köper man väldigt många 2-axliga vagnar för växelflak , först från Talbot och sedan från AGEVE , från 1974 och framåt, så växelflak är rätt stort ett tag.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: