Vändskivor ej behövliga längre? (Bana)

av Björn Arvidsson, Monday, September 26, 2022, 00:27 (550 dagar sedan) @ K Lemming

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?


Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Ok, så du menar alltså att fordon ALDRIG vänds på vändskivorna vid verkstäder och lokstall. Eller låt säga att det är ATC-fel i ena hytten, då kan det vara bra att ha möjlighet att vända loket om inget reservlok finns att tillgå, fordonsreserverna idag är inte precis som när allt var SJ.
Jisses, var får du allt ifrån. :-)

Det lär försvinna fler vändskivor de närmaste 10 åren. Den i Norrköping lär ryka när godsbangården flyttat. Den vid Sävenäs ligger väll med i riskzonen. det är säkert fler som ligger pyrt till.


Hela tråden: