tillstånd... (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Monday, September 26, 2022, 07:51 (550 dagar sedan) @ Granis

Man kan lika gärna vända på frågan. Och då göra den ”mer allmän”: Hur många normalspåriga ”utfärdsfärdsföreningar” HAR trafiktillstånd på statens spåranläggningar? Om man undantar ENJ som har det (mest, typ) av anslutningsskäl för trafik (annars) på egen bana (precis som smalspåriga TJF/ FAS) så blir det väl….. SÅS, SKÅJ, NJ, FSVJ, SMoK, KV, BJs och MBv?

Nu har man ju fördelen av att kunna köra på varandras tillstånd. mfGDJ har ju kört på sån samverkan med SKÅJ, och LJM just med NJ på ”Landerydsdagarna” nyligen (eller var det med BJs?)

Och det kanske skulle kunna utvecklas ytterligare? Normalspåret har ju sina fördelar just när det gäller att ”flytta på sig och göra saker tillsammans”. Men med det hänger också ansvar, och då att behöva ansvara för andra också. Detta kan bli…. jobbigt.

Men om en negativ utveckling fortsätter kanske det inte finns några alternativ om man ska fortsätta köra på detta sätt, d v s utan egen bana? Och kör man (i princip) likadana fordon på samma banor finns det väl åtminstone en teoretisk logik i detta fall?

/ L G

Vilka som har giltiga tillstånd finns på denna länk, bara å korrläsa din egen lista! ;-) [link=https://www.transportstyrelsen.se/sv/jarnvag/till-dig-i-branschen/jarnvagsforetag/giltiga-tillstand-jarnvagsforetag/]Tranportstyrelsen[/link]


Hela tråden: