Vändskivor ej behövliga längre? (Bana)

av Göran Kannerby, Tuesday, September 27, 2022, 09:06 (574 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Verkar som att Jernhusen inte tycker att vändskivor behövs till järnvägsdrift nu för tiden. Först Linköping och nu Hagalund. Vilken vändskiva blir nästa offer?


Och det har ju Jernhusen helt rätt i - vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift...

upplyser
Thomas K Ohlsson


Då får du gärna utveckla vad du påstår detta utifrån.


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon är i dagens trafik litet, gränsande till obefintligt.

/TKO


Vad kallar du de många "skivor" som finns utanför gamla lokstall, om det inte är vändskivor, och där det idag bedrivs underhåll av järnvägsfordon? Eller är denna verksamhet gränsande till obefintlig? Om inte hur skall man då komma in i lokalerna utan vändskiva?


Jo visst behövs dessa vändskivor för att nå äldre verkstads- och uppställningsplatser, så länge dessa används. Men då är ju inte syftet att VÄNDA fordonen...
Jag tror att skillnaden är tydlig för de flesta!

Och med tiden kommer dessa anläggningar att ersättas av mer ändamålsenliga lokaler - och dessa kommer inte att använda vändskivor utan växelgator.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Så med "vändskivor behövs inte för dagens järnvägsdrift" menar du egentligen något i stil med "behovet av vändskivor har minskat, och kommer på sikt att minska ytterligare"?


Behovet av att vända enskilda järnvägsfordon finns inte längre - därför behövs inte den funktion som vändskivor erbjuder. Däremot behövs naturligtvis vändskivor där dessa ön så länge utgör det enda förbindelsen till verkstäder och liknande. Men det är ju en helt annan sak. Jag TROR inte det kommer att ske någon förnyelse av dessa vändskivor när tidens tand tuggat färdigt - då blir det förmodligen växelgator om förbindelsebehovet kvarstår.

Jag tycker att jag redan tidigare uttryckt mej klart nog - men hoppas att detta inlägg ytterligare förtydligar min ståndpunkt.

/TKO

Du glömmer ett viktigt argument. Det finns ett växande behov av att vända hela tåg. För detta behövs triangelspår eller liknande. Kan man vända ett helt tåg där kan man självklart även vända enstaka fordon.


Hela tråden: