tillstånd...Västervik?? (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Tuesday, September 27, 2022, 13:13 (569 dagar sedan) @ Micke Carlsson

TJF trafikerar båda. TJF:s trafik inom Västerviks driftplats kan inte utföras oberoende av eventuell normalspårstrafik.


Tricket här är väl att den funktionella åtskillnaden innebär att den anses oberoende. Att smal- och normalspår inte kan trafikeras samtidigt betyder inte att trafiken inte sker oberoende av annan trafik. Den måste ske oberoende, eller med andra ord "utan", annan trafik.

Hela meningen med att ens definiera ett europagemensamt järnvägssystem är ju att det ska kunna ske i stort sett obehindrad samtrafik inom det nätet. Men smalspåret är att betrakta som funktionellt separerat från den interaktionen. Att man riskerar att krocka i ett spårkors eller på ett treskensspår på en driftplats är liksom bara praktiska problem, inte en interaktion inom ett europagemensamt järnvägssystem.

På grund av den funktionella åtskillnaden, kan man med lite god vilja säga att TJF inte trafikerar en del av det europagemensamma järnvägssystemet på sträckan Jenny-Västervik, eftersom man konstaterat att spårvidden 891 mm utgör en funktionell åtskillnad som omöjliggör trafik på eu-nätet.

Det är inte en självklar slutsats men uppenbarligen den som råder, vilket hedrar de som beslutat om detta. Att det sedan sker trafikledning av trafiken på detta funktionellt åtskilda avsnitt är återigen mer en praktisk fråga än en formell. Vore det inte inom driftplats hade det nog varit mer komplicerat.

Skulle man hävda att funktionell åtskillnad saknas skulle man på motsvarande grunder kunna hävda att funktionell åtskillnad saknas mot vägtrafik i plankorsningar (och "nedsänkta spår"), även den kan ju kollidera med spårtrafiken, oberoende av spårvidd dessutom.


Hela tråden: