Tb 864 - vilket skick? (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 27, 2022, 21:40 (569 dagar sedan) @ HP

Jo det ska finnas kvar, men mer känt under det äldre litterat Tb.


Jepp, loket finns kvar som Tb 864.


Vet du möjligen i vilket skick loket är?


Det verkar vara komplett, men ej körbart.


Stämmer bra. Såvitt jag vet aldrig riktigt undersökt vare sig i Nässjö eller Gävle huruvida skick är på panna mm./HP

Det har blivit missvisande att många likställer bra skick med hur pass lite arbete det är att driftsätta loket. Såsom det enda bevarade torvpulvereldade loket (och som dessutom är komplett) hoppas jag att loket fredas från driftsättning för att framtida generationer ska kunna se loket i orört originalskick från 1932 när det ställdes av och utan sentida ingrepp som en driftsättning innebär.
Loket fick sin sista revision klass IIIB 1931-01-29 i M. Att den ställdes av 1932 berodde på torvpulvereldningens avskaffande och inte på t.ex utgången panntid. Loket var förmodligen i gott skick rent driftmässigt när Järnvägsmuseet tog över det 1932.
Det stod utomhus i många år i Tomteboda dock väl skyddat med tak och skyddade sidor m.m. När Museet flyttade ut ställdes det in i Järnvägsmuseets hus i Tomteboda.
När loket blev deponerat hos Nässjö Järnvägsmuseum (uppställt i Nässjö och Eksjö) på 1970 talet skedde en exteriör uppsnyggning. Jag tror inte att några planer fanns att driftsätta loket eller att man började skruva på loket.
Resten är nutida historia.
Bilden visar loket i Tomteboda 1970-04 inför inställning i f.d Järnvägsmuseums utställningshall i Tomteboda
[image]


Hela tråden: