The Polar Express som varumärke (Järnväg allmänt)

av Anders Svensson, Saturday, October 01, 2022, 20:05 (544 dagar sedan) @ Jan Bergsten

Att köra speciella museitåg inför jul med varumärket The Polar Express är stort i USA, Canada och Storbritannien - i år ska det äga rum på 45 ställen i dessa länder, se länk till licensgivaren Rail Events hemsida. Detta understöds i sin tur av TV-serier på strömningstjänster som ger bakgrundshistorien och triggar barnen att tjata på sina föräldrar att vara med på dessa speciella museitåg. Föreningarna/företagen/museerna som anordnar detta får som sagt var betala licensavgift till Rail Events Inc. som sedan står för bakgrundsmarknadsföring, hur konceptet ska hanteras m m. I många fall samarbetar museiföreningarna med inhyrda skådespelare som "visualiserar" karaktärerna ombord på tågen.

Rail Events är sedan ett antal år också medlem av FEDECRAIL och har på FEDECRAIL-konferenser presenterat konceptet för att försöka få museitågsoperatörer i fler länder intresserade, men det synes inte ha blivit så. Kanske krävs det en viss grundstorlek på verksamhet och upptagningsområde för att det ska gå runt med tillkommande kostnader för licens, anlitande av skådespelare m fl kostnader. I Sverige har museibanorna, särskilt på senare år, satsat på egna koncept som tomtetåg, luciatåg o dyl och även museitågen på statens spår håller på med liknande även om några av de större i stället kör julbordståg. När några av oss träffade Rail Events Inc:s representant på ett FEDECRAIL-möte påpekade vi att i norra Sverige fanns det möjlighet till "riktiga" Polar Express-tåg som skulle kunna passera Polcirkeln! Men det börjar snart vara kört i och med ERTMS-utbyggnaden på Malmbanan... //Anders, JHRF


Hela tråden: