Vagnuttagning för vagnar som rullades tillbaka utan lok. (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Sunday, October 02, 2022, 20:07 (570 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Mellan 1907 och 2009 användes termen 'vagnuttagning' i trafikreglerna (Säo, säo/säok). På slutet var det endast fråga om att tågfordon framfördes på linjen på annat sätt än som tåg, men ordets ursprung torde ha varit bruket att ta ut en eller flera vagnar på linjen, t.ex. för lastning. Själva uttagningen av vagnar på linjen skedde nog oftast med hjälp av lok, t.ex. kunde det vara fråga om vagnar som kopplades av på linjen från ett tåg. Men återförandet till närmaste station kunde, om lutningsförhållandena medgav det, ske genom att vagnarna rullade med hjälp av gravitationen.

Ända fram till 1973 innehöll trafikreglerna (säo/säok) särskilda regler och anvisningar för vagnuttagning "med handkraft", till vilket man nog får medräkna vagnar som rullar "av sig själva".

Jag vet inte hur länge sådan typ av vagnuttagning förekom i praktiken och inte heller hur vanligt det var, men det faktum att företeelsen nämndes i 1959 års utgåva säo/säok indikerar väl att den inte var utrotad då.
/up

I princip skulle man kunna tänka sig två stationer med mer eller mindre kontinuerlig lutning emellan. Då skulle vagnarna kunna rullas iväg utan lok, stannas på linjen för lastning/lossning och sedan på nytt sättas i rullning. Vet dock inte om något sådant förekommit.


Hela tråden: