VUT för vagnar som rullades tillbaka. Linjelastning och VUT (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, October 02, 2022, 21:31 (543 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Pratade med en kollega i dag som berättade om två ställen från vilka man skickat tillbaka vagnar till Jönköping med bara bromsvagn, dvs. utan lok. Sandhem nämndes som lastplats och även Trådrullatåget (Gripenberg)-Husqvarna nämndes. Är det här ett förfarande som verkligen använts i vårt land och hur vanligt var det i så fall?


Mellan 1907 och 2009 användes termen 'vagnuttagning' i trafikreglerna (Säo, säo/säok). På slutet var det endast fråga om att tågfordon framfördes på linjen på annat sätt än som tåg, men ordets ursprung torde ha varit bruket att ta ut en eller flera vagnar på linjen, t.ex. för lastning. Själva uttagningen av vagnar på linjen skedde nog oftast med hjälp av lok, t.ex. kunde det vara fråga om vagnar som kopplades av på linjen från ett tåg. Men återförandet till närmaste station kunde, om lutningsförhållandena medgav det, ske genom att vagnarna rullade med hjälp av gravitationen.

Ända fram till 1973 innehöll trafikreglerna (säo/säok) särskilda regler och anvisningar för vagnuttagning "med handkraft", till vilket man nog får medräkna vagnar som rullar "av sig själva".

Jag vet inte hur länge sådan typ av vagnuttagning förekom i praktiken och inte heller hur vanligt det var, men det faktum att företeelsen nämndes i 1959 års utgåva säo/säok indikerar väl att den inte var utrotad då.
/up

I denna order från 1944 ska två vagnar lämnas av tåg 354 på linjen och efter lastning rullas med handkraft (och gravitation) till Mosstorp. Vagnuttagningen sker under Bandisp Triabo - Virserum.

Fler exempel på linjelastning (dock framgår det inte om lok behövdes för att sätta ut vagnarna resp. hämta in dem).


Hela tråden: