Dvärgsignaler - - -. På SJ? (Fotografier/bildfrågor)

av Ulf Pålsson, Friday, October 07, 2022, 18:19 (559 dagar sedan) @ Leif B

Men nog förekom det väl även på SJ att en tågrörelse startade från en dvärg med endast vita sken, inte minst från godsbangårdar? Eller ansågs det vara en växlingsrörelse som övergick i tågrörelse utan att stanna?

Må vara att det inte förekom på fjärrstyrda stationer, men vad är egentligen skillnaden på en fjärrstyrd station och en station/bangård som är så stor att tkl inte kan överblicka den annat än på panelen?

/funderar
Leif

Nja, inte enligt de "ordinarie" säo-reglerna. På SJ:s fjärrstyrda stationer (alltså på fjärrblockeringssträcka) krävdes egen huvudsignal (eller dvärgsignal med gröna sken) för varje tågväg för startande tåg. På andra stationer (lokalbevakade, som vi säger nu) gavs "avgång" av tkl till varje utgångståg och tåg med uppehåll, så där krävdes det inte egen huvudsignal eller dvärgsignal med gröna sken.

Jag anar att du tänker på förhållandena i Stockholms ställverksområde, där godsbangårdarna (bl.a. i Älvsjö) var så ordnade att det från varje spår bara fanns än "vanlig" dvärgsignal (med vara vita sken), och längre bort, sedan spåren hade förenats, fanns det en huvudsignal eller dvärgsignal med gröna sken för "gruppen". Det lär ha varit siiö Birger Lejdström som tyckte att det räckte på det sättet, och han var känd för att konstruera anläggningar efter delvis egna principer. Hur detta löstes är jag inte klar över -- det gällde ju en massa undantag från säo för Stockholms ställverksområde, som ju bestod av en massa stationer som visserligen tekniskt var fjärrstyrda men som ändå inte definierades som "fjärrstyrd station" enligt trafikreglerna. Ingen avgångssignal från tkl förekom ju i Stockholms ställverksområde. Under senare år, försökte regelbyråkraterna "ordna upp" det hela genom att säga att tågsätt som skulle starta från ett spår utan egen huvudsignal gjorde det som växling som inledde tågrörelse.

I ett sidoinlägg i denna tråd länkar Urban Johansson till de särskilda bestämmelser som gällde vid TGOJ från 1960. Jag hittar där ingen särskild bestämmelse om hur ett tåg på fjärrstyrd station på TGOJ (t.ex. Lindesberg) får tillstånd att starta om den närmaste signalen är en dvärgsignal med bara vita sken och det bortom den finns en tågspårsskiljande växel. Men, det gick tydligen bra ändå...
/up


Hela tråden: