Manuella blockposter under tidsseparering. Banvakter? (Signaler/säkerhet)

av Harald, Sunday, October 09, 2022, 22:33 (563 dagar sedan) @ Leif B

Under tidsseparerad (istället för rumsseparerad) trafik gäller det att tåg inte tillåts gå för tidigt efter föregående tåg. På stationer åstadkoms detta genom strikt tillämpning av tidtabell.

I Storbritannien kunde man, för att upprätthålla separeringen på linje, postera ut järnvägspoliser med tidtagarur och signalflaggor, längs linjen. Om ett tåg närmade sig inom ett visst antal minuter efter att föregående tåg passerat, skulle en sådan "bobby" visa stoppsignal intill dess att en viss längre tid förflutit. Därefter visade han varsamhetssignal och slutligen, efter att en ännu längre tid förflutit sedan senaste passagen, allt väl-signal.

Tillämpades detta någonsin i Sverige? Eller nöjde vi oss med tidsreglering på resp. station?


Jag tror mig ha läst i ett gammalt reglemente att banvakterna skulle ge handsignal "stopp" (röd flagga eller rött sken i lykta) om mindre än 5 minuter förflutit sedan föregående tåg passerat och "varsamhet" (grön flagga eller grönt sken) om 5-10 minuter förflutit. Om mer än 10 minuter förflutit skulle "allt väl" ges (enskild ställning med flaggan hoprullad eller vitt sken). I tidernas begynnelse skulle ju banvakterna posta för varje tåg.

Tyvärr kan jag inte hitta igen något tillräckligt gammalt reglemente, så jag kan tyvärr inte bekräfta eller redogöra för detaljerna.

Finns i Köping-Hult-reglementet som Ulf Pålsson presenterade för många år sedan, § 110.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=1488


Hela tråden: