Om information (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Conny Sernfalk, Tuesday, October 11, 2022, 23:04 (556 dagar sedan) @ Wk

Du frågar varför OP inte vänder sig till föreningen direkt... som det skrevs i ett tidigrae inlägg i tråden :

när man ställer frågor om planer mm får man inga svar.

Inget svar kan ju tolkas på flera vis... från det vänliga "det anar vi inte" till det elaka/stöddiga "vad har du med det att göra?"

Jag måste dock säga - och det baserar sig på medlemskap i många föreningar helt tillbaka till 1970-talet - att med tiden har kommunikationen från många föreningar generellt sett utvecklats mot att vara mera i still med glassiga generalla reportage, snarare än detaljerat och informativit om den egna verksamheten.
Jag minns att det ofta fanns långa detaljerade inlägg från föreningarnas maskin- och ban-avdelningar... detta ses ytterst sällan idag. Facebook och egna hemsidor i all sin ära, men när man vill se tillbaka efter några år är informationen inte sällan svåråtkomlig eller rensad - och vi är faktiskt en del som av olika skäl inte kan/vill/får godkänna de användarvilkor som sociala medier dikterar.

Det kan naturligtvis uppfattas som snorkigt av mig att hänvisa till att kontakta FVJ direkt.
FVJ brukar svara på facebook (min erfarenhet). Andra kan ha andra erfarenheter.
Om man nöjer sig med tyckanden och allmän diskussion kan fråga i detta forum vara ett alternativ. Vill man ha ett korrekt och sakligt svar får man det bättre genom källan direkt (tfn, e-post eller facebook i detta fall).

Hur föreningar m.fl informerar till utomstående växlar ständigt över tid. Som du skriver är tiden förbi när många föreningar redovisade i detta forum vad man gjorde. En del skribenter lever inte längre och omfattningen av inlägg har minskat. Även innehållet har förändrats. jag lägger inte någon värdering i detta.
Man ska heller inte glömma att föreningar egentligen bara har informationsskyldighet till egna medlemmarna. Extern info är dock bra för att locka nya medlemmar. Men någon måste också göra jobbet. Någon som inte alltid finns.
Att fler små företag och föreningar valt bl.a facebook som informations plats istället för egna web sidor har också varit en trend under flera år. Kanske för att det är lättare att lägga ut på FB istället för ständiga uppdateringar av Web sidor-
Våra järnvägsföreningar har inte en uppsjö av administratörer så jag kan förstå att FVJ väljer främst FB som informationsplats (utan någon egen värdering).
Om det är bra eller dåligt är en separat diskussion som är något annat än vad frågeställaren frågade om.


Hela tråden: