Med RBV till Österskär och Frösunda (Bana)

av Peter Bolin, Wednesday, October 12, 2022, 23:23 (533 dagar sedan) @ Peter Bolin

Här följer ett bildreportage från RBV:s trafik söndagen den 25 september. Det var mycket folk ute och åkte den dagen, även en del vanliga trafikanter som såg ganska förvånade ut när det kom något annat än de vanliga X10p-fordonen. ;-)

[image]
X2p 33 + Fp 162 + Bp 896 + X3p 35 vid Österskär. Tyvärr fick jag inte möjlighet att åka i X2p 33, för den var fullsatt hela tiden.

[image]
Korrekt skyltning med plastskylt. När infördes dessa plastskyltar? Jag minns att de användes 1968 när jag åkte med Roslagsbanan allra första gången.

[image]
Här ses tåget från andra hållet vid Stockholm Ö.

[image]
Stockholm Ö, trappan upp till spåren 6 och 7. Numera är dessa spår i samma nivå som övriga spår på Stockholm Ö, så det finns det inget som minner om att dessa spår en gång fortsatte till Engelbrektsplan.

[image]
X15p 703 + X3p 35 vid Stockholm Ö. Tur att det var provkörning med X15p denna dag så att jag kunde få de här fordonen på samma bild.

[image]
X3p 35, interiör.

[image]
Frösunda stn. Stationshuset är fint renoverat av Frösunda hembygdsförening som numera disponerar byggnaden.

[image]
Tåget under uppehållet vid Frösunda med X3p 35 närmast kameran. Jag noterade att X3p 35 saknar slickepinnar. Finns det planer på att återmontera sådana?

[image]
Frösunda stn, godsmagasinet. Här hade hembygdsföreningen loppis.

[image]
Nu är det roliga slut. Tåget har kommit tillbaka till Stockholm Ö igen, och det är dags att bege sig hemåt.

Tack till RBV för ett trevligt arrangemang!

/Peter Bolin


Hela tråden: