Ny bok: Blocksignal frei (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, October 13, 2022, 10:54 (533 dagar sedan)

Det har kommit en ny bok i signalhistoria: Jürgen Krebs "Blocksignal frei - Aspekte des Bahnbetriebs im Spiegelbild zwischen Organisation und Technik in mehr als 180 Jahren Eisenbahn". Detta är band 1, som behandlar tiden från den tyska järnvägens barndom (1835) fram till krigsslutet 1945.

Boken är utgiven på eget förlag, men kan köpas genom järnvägsbokhandeln Lokomotive i Berlin: Bokhandelns hemsida. (En mycket bra fackbokhandel; kan varmt rekommenderas för alla järnvägsintresserade.) ISBN-nummer är 978-3-9819371-2-1. Listpris € 39,80.

Jag håller på att ta mig igenom boken och hittills har den varit mycket bra; ingående, kompetent skriven, förhållandevis lättläst och väl illustrerad. Fokus ligger på tysk signalteknik, reglementen och trafikering.

Boken kan verkligen rekommenderas för den som är intresserad av signalhistoria (åtminstone ur ett tyskt perspektiv), och jag ser fram emot ytterligare band. Ju fler som köper denna första del desto större sannolikhet för att projektet fortsätter.


Anders Wallén
Signalingenjör (tidigare signalprojektör, lärare i signalteknik och teknisk förvaltare)


Hela tråden: