Västra Bodarne (Bana)

av Dan Ingvar, Saturday, October 15, 2022, 16:59 (530 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hej
På digitaltmuseum.se har jag hittat en bild från Västra Bodarne 1897.
Där växte jag upp och gick mina första sex år i skolan på 1960-talet. Till och från skolan begagnades cykel och några hundra meter gick färden längs det som idag heter Skarpebovägen. Den kändes så lättcyklad! Många år senare förstod jag att det berodde på att det är en gammal banvall. ”Lillabanan” till ett grustag.
På bilden på digitaltmuseum syns tydligt att ett spår viker av åt höger. Är det spåret till grustaget? Om så är fallet låg den första ”stationsbyggnaden” på nordvästra sidan om järnvägen, samma sida som stationen som fanns kvar till 1966. Att anhaltstationen som den också benämns låg mittför nuvarande Sommarrovägen visste jag, men jag har trott att den låg på sydöstra sidan.
Någon som kan bringa klarhet i mina undringar?
Tack på förhand
Ingvar


Här finns kartor m.m som visar stationens placering m.m. Kan grustaget vara ett av järnvägens tidiga grustag?
https://https://banvakt.se/herrljunga-lerum/vastra-bodarne/
https://https://www.stiglundin.se/jarnvag/18116937/vsb/linje/vbodarne2.htm
https://https://vbodarna.se/page/about/stationsplanen.htm

Apropå Västra Bodarne. Har du något minne från f.d Upplagsplats (UL 51) i Västra Bodarne och vad som fanns kvar på platsen under 1960 talet.
Upplagsplatsen var en reserv för Alingsås omformarestation (eldriften för järnvägen) och hade ett kort stickspår till anläggningen som hade ett skyddshus av trä. Den var belägen 2 km från Västra Bodarnas station mot Norsesund på södra sidan om jvg. Den var i drift från 1939. Beslutades om nedläggning 1949 och skyddshuset av trä flyttades förmodligen samtidigt.
Vid besök 2003 gick det med lätthet se var huset hade stått och många plintar stod kvar. 2007 röjdes området och platsen med plintar blev synbar. Hur ser platsen ut idag?

[image]
Platsen för Upplagsplatsen. Spåret vek av ungefär vid bortre stolpen. Foto 2003-08-04
[image]
Kvarvarande plintar för skyddshuset 2003-08-04
[image]
Platsen för f.d upplagsplatsen efter röjning 2007-06-29

Jo, de webbsidor du länkat till är väl kända. Mina funderingar handlar om hur det såg ut före det att dubbelspåret, ”nya” stationen och eldriften kommit på plats.
Jag gissar att grustaget var som du skriver ”ett av järnvägens tidiga grustag”.
Stationshuset som byggdes 1916 eller 1917 (?) stod kvar i juni 1966, när ett godståg med oljevagnar spårade ur. Ett år senare var det rivet och på stationsplanen arrangerades högertrafikövningskörning.
Vad gäller UL51 dök den upp i mitt medvetande först för ca femton år sedan, sisådär 25 år från det att jag flyttat hemifrån. Gjorde ett besök på plats då och som jag minns det såg det ut som på din bild ”efter röjning”. Jag bodde och växte upp mindre än 1 km från platsen men var aldrig där. Mina föräldrar och släktingar, som i generationer bott i Västra Bodarne, pratade aldrig om den heller. Det kan jag idag tycka är lite märkligt.
Här finns ritning över upplagsplats 51.
denna bild kan man med lite fantasi se den kommande UL51 ganska långt bort, men mitt i bild. Kan bilden vara tagen på 1930-talet?
Ingvar


Hela tråden: