Karlsborgsbanan 1975 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, October 17, 2022, 22:33 (549 dagar sedan)

För lite sen gjorde jag ett inlägg om Kinnekullebanan 1975, detta slutade med att vi satte oss på ett tåg till Hallsberg för att sedan resa tillbaka söderut till Skövde.

[image]
Jag gör som jag brukar och använder den år 1975 upprättade tidtabellen som dokumentation på tåg och fordon som kom i vår väg.

[image]
Det är alltså den 9 augusti 1975 som vi stiger på tåg 37 i Hallsberg.

[image]
Ett foto hanns med i Hallsberg.

[image]
Vi sov på hotell i Skövde. Jag får känslan av att vi gick ner till stationen på kvällen för att ta detta foto på söderifrån kommande men okänt tåg med 28 axlar efter loket.

[image]
10 augusti ankommer vårt tåg mot Karlsborg ifrån Falköping.

[image]
En enkelbiljett hade inhandlats.

[image]
Några av bilderna har visats tidigare i andra sammanhang, t ex här: jarnvagar.nu

[image]
Tibro

[image]
29 oktober 2017 såg det ut så här i Tibro...

[image]
Örlebadet

[image]
Mölltorp

[image]
Framme i Karlsborg.

[image]
Har inga minnen av varför vi valde att tillbringa mer än sex timmar i Karlsborg, men så var fallet. Här ankommer tåg från Falköping och Skövde.

[image]
En hel del resenärer.

[image]
Returbiljetten

[image]
Avgångstiden skulle vara 18.00 men blev alltså lite senare.

[image]
Fagersanna

[image]
Örlebadet igen. Jag har valt att visa bilderna i den ordning de är tagna.

[image]
Slutstation i Skövde 10 augusti.

[image]
På kvällen 10 augusti reste vi med buss till Skara med avsikt att få resa med Tp-lok på f d VGJ 1975 vilket jag gjorde flera inlägg om i mars 2012. Bilderna går tyvärr inte längre att se då jag slutat att använda Photobucket (bilden ovan tagen 11 augusti).

[image]
Vi köpte emellanåt enkelbiljetter av i första hand edmonsonformat som souvenirer, upptäckte att vi tydligen köpte en sådan i Vara medan Tp-loket växlade.

[image]
12 augusti efter äventyret på VGJ var vi åter i Skövde. Får känslan av att tågsättet på bilden användes på Karlsborgsbanan men har inget belägg för detta.

[image]
Det visade sig att rälsbussen vi skulle resa med Skövde-Falköping först skulle köra upp till Karlsborg och vända och att vi skulle hinna åka med den.

[image]
Kanske var det samma förare som två dagar innan, i vilket fall löstes inga nya biljetter.

[image]
Igelstorp

[image]
Mölltorp

[image]
Flygbränsle(?) i Karlsborg.

[image]
En souvenir från Tibro.

[image]
Åter i Skövde.

[image]
Tidtabellen för fortsatt resa mot Falköping.

[image]
Stenstorp

[image]
Falköping och tågbyte mot Nässjö. Fortsatt resa blir en annan gång;-)


Hela tråden: