Ställbocken N Gbg. Igen. (Signaler/säkerhet)

av BSv1, Thursday, October 20, 2022, 11:51 (553 dagar sedan)

Nu har jag tittat lite noggrannare på ställbocken i Nässjö järnvägsmuseum

Ställbocken har tillverkarskylt:
“Eisenbahnsignalbauanstalt Max Jüdel & Co Braunschweig“.

Tågvägsval: har tre lägen
”X2, Z Från Äng till godsbangården eller omvänt K16? K3, K3” uppåt,
mittläge,
och ”X1, Y Från Äng till Personbangården eller omvänt K2, K2” nedåt.
Emaljskylten är skadad och troligen ska det stå K16 vid skadan.

K-nycklar från vänster: K11, K16, K2, K2, K3, K3.

En signallampa märkt FX1/2. Ledningarna går ut ur ställbocken.

Två elektriska kontakter: K11, som inte kan göra inrepp i linjalen, i serie med Y. Dessa ledningarna går också ut ur ställbocken.

Två röda vevar:
Den vänstra ”Y Från Personbangården till Äng 166+” åt vänster
och ”Z Från Godsbangården till Äng 166-” åt höger.
Den högra ”X1 Från Äng till Personbangården 5+” åt vänster
och ”X2 Från Äng till Godsbangården 5-” åt höger,

En skylt: ”Tågvägslås får icke utlösas förrän vederb. tåg i sin helhet passerat till tågvägen hörande förreglade växelgrupper eller stannat å driftplatsen.”

K16 kan enbart tas bort när tågväg mot personbangården är vald och därmed låst.
När K11 är borttagen kan signalen ”vänstra veven står i läge Y eller stopp” ges.
Vevarna kan inta lägena X1 och Y eller X2 och Z samtidigt.
För att kunna ställa tågväg mot personbangården måste båda K2-nycklarna vara inlåsta i ställbocken och mot godsbangården måste båda K3-nycklarna vara inlåsta.


. . . . . . . K16 . . . K2 . . . . . K2 . . . . K3 . . . . K3 . . . .. X1/2 . . Y (K11) . . Z
. . . . . . . . . . . . sb . 5- . . sb 166-. . sb. 5+. . sb. 166+. . . . . . . . . + -

x2 & z . . . - . . . . - . . . . . . - . . . . . . . . - . . . . . . - . . . . 2 . . . .S. 0 0 . . . 1

mittläge . . - . . . .+. . . . . . + . . . . . + . . . . . + . . . . . . . S . . . S. 1 0 . . . S

x1 & y . . . + . . . . . .- . . . . . . - . . . .- . . . . . . - . . . . . . . 1 . . . 1. 1 0 . . . S


sb = ställbock, S = Stopp, 1 = en vinge, 2 = två vingar, 0 = öppen kontakt och 1 = sluten kontakt.
K-nycklar: - är inlåst nyckel och + borttagen nyckel.
Växlarna 5 och 166 är låsta i båda lägena, - anger omlagt läge och + normalläge.
Normalläge för 5 är rakspår mot Pbg och för 166 kurvspår mot stoppbock.
Omlagt läge för 5 är kurvspår mot Gbg och för 166 rakspår mot Äng.
(K11) är resultatet av seriekopplingen Y och K11.

Hur får man till en bra tabell?


Hela tråden: