Smalspår i Uppland 1970 - men var? (Fotografier/bildfrågor)

av Granis, Sunday, October 23, 2022, 09:08 (522 dagar sedan) @ Eje Larsson

Var verkligen beslutet om breddningen Gimo - Hargshamn taget redan 1967?

Det här är en intressant fråga. Även mer generellt s a s. Togs det snabbare beslut förr i dessa frågor (också)? När ”allt” var SJ och behoven av ”samråd” och ”miljöprövningar” etc var mindre. Rentav obefintliga kanske…?

1961 fick sträckan Dannemora- Gimo treskenspår, vilket väl får anses vara första steget till en breddning av hela fd DHJ. Nio år senare var denna klar, och samtidigt upphörde all trafik på fd FGJ. Ja, förutom rivningstågen då. Och enstaka… mer eller mindre otillåtna utfärder av SRJmf, som då börjat etablera sig i Faringe.

Jag har nu glömt, men just 1967 har jag ”i skallen” ett ett slags start/ beslutsår för dessa arbeten på banan till Hargshamn som ju skedde medan smalspårstrafiken pågick varför man hade provisoriska tre- och t o m fyrskenspår på olika sträckor vid olika tidpunkter. Så nog borde projektet varit känt när vägbygget utanför Faringe/ Näsby genomfördes, detta i en tid då SJ alltså skötte allt. Inklusive kontakter med vägbyggare, vare sig dessa var Vägverket eller andra….


/ L G


Hela tråden: