SJs krav vid ATC-upphandlingen (Signaler/säkerhet)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, November 10, 2022, 10:37 (504 dagar sedan) @ Peter B

Inför upphandlingen av ATC1 i slutet av 70-talet ställde SJ upp ett antal krav.

Bland dessa fanns att systemet vid full utbyggnad inte fick generera säkerhetsfarliga fel alltför ofta. Minns någon om det var max ett fel per tusen år eller per tiotusen år?
Det kanske rentav finns någon som har tillgång till specifikationen?


Ett fel per 1000 år. Men det avsåg hela signalsystemet; ställverk, linjeblock, vägskydd och ATC. Har för mig att ATC "fick" en tredjedel av den accepterade risken och därmed ett säkerhetsfarligt fel per 3000 år.


Följdfråga:

- Hur verifierade SJ vid anbudsutvärderingen att detta krav uppfylldes?

/TKO


Följdfråga 2:
Upphandlade SJ i slutet av 1970-talet på anbud? En annan teknikgren då var ju egentligen inga anbud, utan snarare enkla offerter från Asea som SJ kunde lägga in i kommande budgetar och sen beställa när man fått anslag tilldelade.

Den tanken föresvävade även mej. Men även i det fallet borde kravverifiering ha skett... eller?

/TKO


Hela tråden: