ÖSlJ nya vändskiva - bild. Släpväxel med kuggstång (Järnväg allmänt)

av Leif B, Saturday, November 19, 2022, 16:38 (14 dagar sedan) @ Svante Andersson

I det här inlägget finns en bild av en släpväxel på Wessman-Barkens järnväg: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=269103


Tack Harald för det svenska ordet på denna typ av växel. För mig hade det gömt sig för djupt i minnesbanken.

SA

Men Rigibahn och Windhoff har ändå gjort en betydande vidareutvecklingen av den uråldriga släpväxeln när de har slopat korsningen och även lagt till kuggstången. Rigibahn är inte ensam om växeltypen, även Dolderbahn i Zürich har samma typ av växlar. Filmen visar f ö 100% av växlarna och fordonen på Dolderbahn.

Här finns en beskrivning (på tyska men med bilder) av äldre typer av kuggstångsväxlar och fördelar med den nya typen.

Ett särskilt problem för kuggstångsbanor är kuggstångens längdförändring med temperaturen. För vanlig räl kan man ju hantera det med öppna skarvar eller med dilatationsskarvar, men för kuggstången får inte kuggdelningen skilja mer än 1 mm från norm. Hur de löst detta framgår av avsnitt 6.3.


Hela tråden: