Fördelar med att förfoga över likadana stationskurar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Rasmus Axelsson ⌂, Västernärke, Monday, November 21, 2022, 20:11 (18 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Kuren renoverades invändigt varefter den i går den 19 november 2022 fick åka tåg (specialtransport) från Minkiö till Jockis och ersätta den hittillsvarande kuren som fick åka tåg till Minkiö för renovering. Detta gick behändigt eftersom bägge kurarna är byggda enligt samma ritningar. Dock har någon gjort fel för närmare 150 år sedan eftersom den ena kuren är ca 10 cm smalare på djupet än den andra, vilket förorsakade ett smärre huvudbry.

Jockisbanan har satsat omfattande resurser på utvecklingen av sina stationsmiljöer och denna positiva trend kommer förhoppningsvis att fortsätta under de kommande åren.

Jag har ingen emot återanvändning av järnvägsbyggnader, men hur tydliga är ni med att det handlar om ditflyttade byggnader och inte sådana som tillhörde ursprungsmiljön längs banan?

Såsom framkommer av följande bilder är det behändigt med små stationskurar.

Sannerligen!

[---]

[image]
Samt lastas för transport till Minkiö.

Kan det möjligen vara den bortre kuren som är den smalare? Det ser ut att vara mindre eller snarare obefintligt avstånd mellan fönsterfodren och hörnfodren på gaveln på den bortre än på den närmre i alla fall.

--
Rasmus Axelsson, lokförare och byggnadsantikvarie med specialinriktning mot järnvägsbyggnader
»Jag tycker inte om tåg« - jag är intresserad av järnvägar...

www.svartabanan.se
www.brakulturmiljo.se

Hela tråden: