Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 29 skenmysteriet (Bana)

av Morshyttan, Tuesday, November 22, 2022, 00:28 (515 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs, räler, ca 1970. Jag upprepar frågan som jag ställt tidigare: Är det någon som vet varför det låg räler här vid den här tiden? Sträckan Eddavägen–Svalnäs upphörde att trafikeras 1934, så jag utgår från att det spåret var upprivet sedan länge kring 1970.

I unga år så var jag understundom med föräldrarna och hälsade på en släkting som bodde på Eddavägen, alldeles ovanför hållplatsen under 1960-70-talet :) .

Naturligtvis tog vi tåget ut dit men på de senare åren på 1970-talet så blev det bil ;-) .

Men rälsen då på Svalnäslinjen gamla banvall !?
Där finns det ett minne när jag var och lekte i området kring -65 att det stod en fallfärdig manskapsbod uppallad ungefär där bilden ovan är tagen, och frågan är om den inte stod på några skenor när jag försöker scanna hjärnan ?
Några foton tog jag aldrig så det går inte att hänvisa till, men mitt tips är att skenorna blev kvar några år efter att boden rivits bort :-) .

Åsså en tacksam hälsning att du lägger ut bilder på den i forna dagar besökta platsen :-) ;-) :-D !


Hela tråden: