Tasslagermotorer i utlandet (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Friday, November 25, 2022, 23:21 (517 dagar sedan) @ Harald

Vad är ett tasslager?


Förklaras här: https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=94738

I princip är tasslager enkelt och pålitligt men fungerar inte när motorerna blir större
och tyngre då de är del av av den rörliga massan där hjul etc ingår. De första försöksloken liksom spårvagnar, Djursholmsbanan, Saltsjöbanevagnarna, HRRJs elektriska vagnpark inkl loken etc torde varit tasslagrade.
På den tiden var även kuggväxlarna en begränsande faktor varför Oa, Ob och Pa istället hade lågvarviga elmotorer och koppelstänger från motorn via blindaxel. Koppelstångsdriften behölls när kuggväxlarna blev bättre men effekterna per motor gjorde motorerna för tunga för tasslagerdrift varför man drev en blindaxel och sedan drivhjulen via koppelstänger.
När H-loken kom torde vikten per hk liksom effekten varit tillräckligt låg för att tasslager kunde användas. Däremot lok som F, Ma/Mg mfl behövde andra lösningar som då fanns att tillgå.
Sedan finns det andra nackdelar med direktdrift per axel som hur man motverkar ojämn motordrivning för att undvika slirning.


Hela tråden: