Mb-loken har rororhålaxel system ASEA (Fordon: lok)

av BD, Sunday, November 27, 2022, 21:57 (514 dagar sedan) @ sepernik

Dagens transmissioner
En titt i SLMP gör mig förbryllad. Alla lok i Bombardier TRAXX-familjen har tydligen tasslager trots sth 140 km/h, IORE med 30 tons axellast har tasslager och även de nya Mb-loken från Softronic med sth 160 km/h. Siemens Vectronfamiljen har dock hålaxlar av ospecificerad typ. Siemens Eurosprinter har rotorhålaxlar.

Kanske har moderna spår och utvecklad tasslagerteknik ändrat förutsättningarna för vilka transmissionssystem som kan väljas? Tasslager torde trots allt vara en billigare och enklare konstruktion än hålaxelsystem(?)

Som i rubriken, i litt Mb används ASEA rotorhålaxel.

[image]

Rotorhålaxel.

[image]

Rotor byggd omkring rotorhålaxel. I bakgrunden blåmålade kardanaxlar som ska passera igenom rotorhålaxeln.

[image]

En hjulsats med växellåda. Flänsen ska anslutas till motsvarande fläns på den blåa kardanaxlarna i föregående bild.


Hela tråden: