Modell av sj T6 (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Monday, November 28, 2022, 15:30 (507 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Hej på er här på forumet
Trillade över denna modell av sj T6
https://auctionet.com/sv/2456303-sj-t6-206-modell-av-diesellok-tillverkat-av-ab-motala-...
Mvh Henrik


Auktionen går ut imorgon Just nu är högsta bud 6000 kr
BJ


Man får hoppas att det är JVM som budar och som vinner auktionen. Denna modell hör hemma på museum tycker iaf jag. Hamnar den i privata händer är inte framtiden säkrad för en unik modell av ett unikt lok, vem vet vad som kan hända i t.ex. ett framtida dödsbo, soptippen i värsta fall.


Med tanke på hur lite pengar JVM anses ha så kan detta knappast vara en prioriterad utgift...

anser
Thomas K Ohlsson


I förhållande till Jvm totala budget så är ju det här en närmast försumbar kostnad.
Det klart man inte ska slösa men i mitt tycke skulle modellen av T6 utmärkt kompletteta befintlig modellsamling.


Frågan är om inte denna 'allt ska sparas'-mentalitet är en av orsakerna till JVM:s problematiska utveckling de senaste åren?

På vilket sätt är det viktigt att ha en rätt medelmåttig modell av det misslyckade T6-loket i samlingen? På vilket sätt ökar det vår historiska förståelse jämfört med foton, ritningar och tekniska beskrivningar? Inte alls är min åsikt!

'Varje förslösad skattekrona är en stöld från det arbetande folket' som Möller sa...

tycker
Thomas K Ohlsson

Och vad menar du med problematiska utveckling?

Ja det är ju intressant och kul för besökare på ett museum att gå och titta på ritningar och tekniska beskrivningar. :-D

Låst
532 visningar

Hela tråden: