X10-skyltar 1982 (Järnväg allmänt)

av Arne Hällqvist, Ulriksdal, Tuesday, November 29, 2022, 13:56 (71 dagar sedan)

Noterade en diskussion om X10-skyltar i Postvagnen för någon vecka sedan. Kan bidra med en skylttext från min tid som trafikplanerare vid SL då de första X10:orna (3114-3133) skulle ha destskyltar (ur skrivelse till Hägglunds).
[image]
Några av destinationerna kan tyckas vara lite udda. Plattformarna på Gnesta-linjen rymde vid den här tiden endast en X1/X10-enhet så till Mölnbo kördes periodvis dubbleringståg lördag fm och söndag em. I Huddinge fanns ett sidospår vid plattform vilket gav möjlighet att köra insatståg dit. Uppsala togs med eftersom det förekom att SJ:s Uppsalapendel kördes med X1 vid trafikstörningar.

En ny station vid Flemingsberg hade diskuterats ända sedan 1930-talet. 1982 pågick diskussionerna fortfarande och inget tydde på någon snar lösning. Så därför togs inte Flemingsberg med. Men i september 1983 blev det klart att en station verkligen skulle byggas i Flemingsberg. Så i nästa skyltuppsättning (fr om X10 3148) byttes Huddinge ut mot Flemingsberg (då blev det också klart att sidospåret i Huddinge skulle slopas). Innan alla skyltar hunnit bytas ut förekom det att tåg till Flemingsberg skyltades Huddinge vilket åtminstone var åt rätt håll.


Hela tråden: