Förarventil elektrolok (Fordon: lok)

av Bertil Bengtsson, Wednesday, November 30, 2022, 21:02 (512 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Svenska lok generellt har haft Knorr K16 eller D3. TGOJ:s dieslar från Henschel hade förarventil från Westinghouse i tyska Hannover. TGOJ:s ånglok kan ha haft något "amerikanskt", men förmodligen tillverkat i Europa. Likaså SJ:s ånglok för malmbanan.
De första elektroloken till SJ med tryckluftbroms (bortsett från malmtågsloken Oa, Ob) bör ha varit Oc, Od och Pb. De bör ha haft Knorr K16. Vad Oa Ob hade vet jag inte. Jag befinner mig på Mallorca och har inte ritningar tillgängliga.
Summa summarum: nej inga svenska elektrolok har haft sandning kopplad till nödbromsläge! Det är en amerikansk uppfinning, vill jag påstå.
Men osvuret är bäst, så någon som vet bättre får gärna rätta mig.
Berra


Hela tråden: