Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Harald ⌂, Göteborg, Thursday, December 01, 2022, 18:50 (64 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ursäkta att jag svarar på två personers påståenden i samma inlägg nu men jag tycker att det blir mest begripligt så!

Man får för spårvagnar skilja mellan det som numera kallas "farobromsning", att föraren stannar på kortast möjliga sträcka, och "nödbromsning", en säkert fungerande bromsning utlöst av någon annan eller av föraren p.g.a. något problem.


Mja, det är inte alla städer som tillämpar den terminologin och det är inte ens konsekvent mellan olika nylevererade vagntyper. Det viktiga får nog anses vara att man är tydlig med vilken sorts nödbroms man menar, t ex förarnödbroms, passagerarnödbroms och felsäker broms/nödstopp.

Stockholm:

Det föreskrivna förfarandet i det första fallet var så kraftig elbromsning som möjligt, sandning och skenbroms om sådan fanns. Detta var alltså manövrer av föraren. Sandning och skenbroms manövrerades på de vagnar som hade skenbroms med en pedal som vid nedtrampning till hälften gav sandning och i botten skenbroms och sandning.


Fanns nog också de som hade en pedal med tre lägen (skenbroms i två steg)?

Lite noggrannare titt i Trafikhandbok 2 ger att A25 hade det. Första steget gav skenbroms endast i bakre boggin.
...


I A25, A26, A27 och B25 kunde nödbromsning utlösas med nödbromshandtag i förarhytten och vid konduktörsplatsen. Huvudströmbrytaren slogs i från, full tryckluftsbroms och skenbroms.


Även sandning, åtminstone på A27 dock endast baktill då dessa hade mekanisk sandning fram, kanske var det så på A25-A26 också.

Det står inget om det i Trafikhandboken.

I A29 och B29 kunde nödbromsning utlösas med nödbromshandtag, fyra i A29 och tre i B29 (troligen ett i förarhytten, ett på plattformen och ett i varje kupé). Huvudströmbrytaren slogs i från, full tryckluftsbroms och sandning. Vagnarna hade inte skenbroms.


Men fick det: http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=152816

Jag tänkte inte på att kolla supplementet. Där står det att A29 har skenbromsar men inte B29.

Göteborg:

M21/M31, M25, M28 och M29:

Farobromsning erhålls om körspaken förs förbi fullbromsläget resp. bromspedalen trampas i botten. Full elektrisk och mekanisk broms, skenbroms, sandning och ringning fås.

Nödbromsning utlöses med nödbromshandtag eller om klarsignalkretsen bryts. Strömmen till motorerna bryts och full mekanisk broms ansätts.


Är det inte så på pedalvagnarna att nödbroms utlöses även av att fartpedalen trampas helt i botten ("panikbroms";).


Jo men inte "samma" nödbroms.

Det ger ingen elektrisk bromsning. F.ö. har jag för mig att det är samma som bromspedalen.


Hela tråden: