Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)
I A25, A26, A27 och B25 kunde nödbromsning utlösas med nödbromshandtag i förarhytten och vid konduktörsplatsen. Huvudströmbrytaren slogs i från, full tryckluftsbroms och skenbroms.
Även sandning, åtminstone på A27 dock endast baktill då dessa hade mekanisk sandning fram, kanske var det så på A25-A26 också.
Det står inget om det i Trafikhandboken.
De kanske ville förenkla beskrivningen lite.
Så väldigt mycket förenkling är det ju inte, och det står för A23/A24, men det kan ju vara ett rent förbiseende.
Det här kopplingsschemat för A27 är inte så högupplöst men med lite god vilka kan man följa kretsarna ändå. Den T-formade kretsen ungefär i mitten av schemats övre halva är nödbromshandtagen, och sandventilen finns ganska precis i schemats mitt, till höger om sand- och skenbromspedalen. Dessa förbinds av ledning 92 som går till andra kontakten från vänster på det främre nödbromshandtaget och andra från höger på det bakre.