Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Överkörmästaren, Friday, December 02, 2022, 19:47 (504 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Fanns det inte något slags nödbroms på vissa A12(?) som skulle gå enmans med en solenoid som drog mekaniska bromsen?

Finns! Tre vagnar med sådan broms är bevarade. Det är egentligen fyra solenoider (två för bromsen och två för sandningen) plus frånslag av maximalströmbrytare, alltsammans matat från kontaktledningen.

Rättar mig själv lite, det var nog bara två solenoider.

Såvitt jag vet hade denna nödbromsanordning ingenting med enmansdrift att göra utan den inrättades för trafikering på någon av förortsbanorna (kanske Örbybanan, eller om det var när nya skanstullsbron började trafikeras). Även släpvagnarna fick bromssolenoider med en särskild kopplingskabel till.


Örbybanan kan vi utesluta; där fick bara A13/B21 (sedermera B13) gå. Örbybanan hade högre linjespänning än övriga nätet vilket hindrade alla vagnar som inte var specifikt byggda för att klara denna.
Skanstullsbron? Var den farligare än Tranebergsbron som bara har 5 meters lägre seglingsfri höjd, eller för den delen Liljeholmsbron som är öppningsbar? Dessutom hade A12 bara 2-3 år kvar på linje 8 då Skanstullsbron öppnades.

Nå, jag har ingen aning om när nödbromsen på A12 (och A11?) infördes. Men jag kan tillfoga en annan kandidat: efterdyningarna av vagnskeningsolyckan vid Slussen 1939 (på linje 3).

Den verkar ha införts 1944 på en provvagn (322) och sedan mer generellt från 1945 på A11 och A12 samt boggisläpen. Det tycker jag stämmer bättre med Skanstullsbron än med något annat men orsaken kan ju vara mer komplex än så.

För övrigt undrar jag hur länge örbybanan hade kvar sin högre spänning, den bör väl ha sänkts någon gång?


Hela tråden: