Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Bredäng, Friday, December 02, 2022, 21:29 (63 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Fanns det inte något slags nödbroms på vissa A12(?) som skulle gå enmans med en solenoid som drog mekaniska bromsen?

Finns! Tre vagnar med sådan broms är bevarade. Det är egentligen fyra solenoider (två för bromsen och två för sandningen) plus frånslag av maximalströmbrytare, alltsammans matat från kontaktledningen.


Rättar mig själv lite, det var nog bara två solenoider.

Såvitt jag vet hade denna nödbromsanordning ingenting med enmansdrift att göra utan den inrättades för trafikering på någon av förortsbanorna (kanske Örbybanan, eller om det var när nya skanstullsbron började trafikeras). Även släpvagnarna fick bromssolenoider med en särskild kopplingskabel till.


Örbybanan kan vi utesluta; där fick bara A13/B21 (sedermera B13) gå. Örbybanan hade högre linjespänning än övriga nätet vilket hindrade alla vagnar som inte var specifikt byggda för att klara denna.
Skanstullsbron? Var den farligare än Tranebergsbron som bara har 5 meters lägre seglingsfri höjd, eller för den delen Liljeholmsbron som är öppningsbar? Dessutom hade A12 bara 2-3 år kvar på linje 8 då Skanstullsbron öppnades.

Nå, jag har ingen aning om när nödbromsen på A12 (och A11?) infördes. Men jag kan tillfoga en annan kandidat: efterdyningarna av vagnskeningsolyckan vid Slussen 1939 (på linje 3).


Den verkar ha införts 1944 på en provvagn (322) och sedan mer generellt från 1945 på A11 och A12 samt boggisläpen. Det tycker jag stämmer bättre med Skanstullsbron än med något annat men orsaken kan ju vara mer komplex än så.

För övrigt undrar jag hur länge örbybanan hade kvar sin högre spänning, den bör väl ha sänkts någon gång?

Inför omställningen till T-bana så bytte Enskede och Bromma vagnpark. 1949 bör det varit, dvs efter öppnandet av Skanstullsbron. Då gick A23/A24 med tillhörande släp på 8 och 19 där man behövde tåg som kunde köras åt båda håll då vändslinga saknades vid Slussen från 1949. Upp till 4 vagnar per tåg, m+s+m+m då två släp tydligen blev för tungt i backen upp mot Skanstull. Blandat A23/A24 gick också bra. B24 blev manövervagnar efter flytten till Brännkyrka.
1951 torde Ängbyvagnarna kommit tillbaka till Bromma för att efter 1952 komma till Brännkyrka.
Örbyvagnarna gick i början efter flytten på 11E och vände inne i stan runt kv kulsprutan vid Fridhemsplan då de inte fick gå över Stadshusbron. Senare fick de gå till Tegelbacken.
Jag antar att linjespänningen på Örbybanan när Ängbyvagnarna kom. De gick till 1951 då det blev T-bana. Örbyvagnarna gick på vanlig spänning i Bromma.


Hela tråden: