Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Överkörmästaren, Saturday, December 03, 2022, 06:49 (63 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Inför omställningen till T-bana så bytte Enskede och Bromma vagnpark. 1949 bör det varit, dvs efter öppnandet av Skanstullsbron. Då gick A23/A24 med tillhörande släp på 8 och 19 där man behövde tåg som kunde köras åt båda håll då vändslinga saknades vid Slussen från 1949. Upp till 4 vagnar per tåg, m+s+m+m då två släp tydligen blev för tungt i backen upp mot Skanstull. Blandat A23/A24 gick också bra.

Det där att det skulle ha blivit för tungt med två släp på två motorvagnar har jag aldrig förstått. Gammeltågen gick ju där med EN A12 som drog två släp. Och en A24 med ett släp var ju rimligen inte heller något problem.

Däremot kunde en ensam A24 inte dra två släp av rent elektriska skäl, släpen hade inte genomgående 700V-ledning utan de hade en omkopplarvals som valde vilken ände man tog hjälpströmmen från.

När man tog bort slingan i stan behövde man ha motorvagnar i båda ändarna av tågen. Då var det opraktiskt med två släp i mitten eftersom tågsammansättningen då var låst hela dagen. Undrar om det inte i själva verket var därför man gärna körde med tre motorvagnar och ett släp, då kunde man minska till två vagnar genom att koppla av ena halvan (eller till tre vagnar genom att koppla av en motorvagn).


Hela tråden: