Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Bredäng, Sunday, December 04, 2022, 13:16 (61 dagar sedan) @ Harald

Det finns ju bilder från 1950 med två motorvagnar och två släpvagnar på Skanstullsbron. På en är det t.o.m. A23+B24+A24+B24 så vid det tillfället (1950-02-16) måste det ha funnits vändslinga vid Slussen. En annan bild är från 1950-03-01 och på den är det A23+B23+B24+A23.
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=58820
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51659

Slingan försvann redan våren 1949 så det kanske är så att det kommer ett kortare tåg efter som tar över det sista släpet vid Slussen. Så lär man ha kört inför omkopplingen 1946 då ett instängt tåg samt en extra motorvagn bytte släp vid Ringvägen/Skanstull där spåren söderut var brutna. Tågen söderifrån vände uppe på Ringvägen. Men då var det A12+B12 i tunneln.


Hela tråden: