Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Harald ⌂, Göteborg, Sunday, December 04, 2022, 17:12 (61 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det finns ju bilder från 1950 med två motorvagnar och två släpvagnar på Skanstullsbron. På en är det t.o.m. A23+B24+A24+B24 så vid det tillfället (1950-02-16) måste det ha funnits vändslinga vid Slussen. En annan bild är från 1950-03-01 och på den är det A23+B23+B24+A23.
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=58820
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51659


Slingan försvann redan våren 1949 så det kanske är så att det kommer ett kortare tåg efter som tar över det sista släpet vid Slussen. Så lär man ha kört inför omkopplingen 1946 då ett instängt tåg samt en extra motorvagn bytte släp vid Ringvägen/Skanstull där spåren söderut var brutna. Tågen söderifrån vände uppe på Ringvägen. Men då var det A12+B12 i tunneln.


Åtminstone enligt "Stockholm på spåret" slopades slingan vid Slussen först 1950-03-21. Så från augusti 1949 till mars 1950 var det inget konstigt med släpvagnar sist i tågen.

Sommaravstängningen 1949 var väl för att förlänga plattformarna vid de två tunnelstationerna.

Sen bör man väl alltid ta de där fotodatumen med en nypa salt. Men i detta fall ser jag ingen anledning att ifrågasätta dem.

Frågan är om det alls gick att köra fyravagnståg efter slopandet av slingan. På de bilder jag har hittat är plattformarna ombyggda till tunnelvagnshöjd och spårvagnarna stannar vid provisoriska plattformar längre ut. Det inte säkert att fyra vagnar fick plats där.
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51948
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51423


Hela tråden: