Förarventil elektrolok. Spårvagnar (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Sunday, December 04, 2022, 22:59 (480 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det finns ju bilder från 1950 med två motorvagnar och två släpvagnar på Skanstullsbron. På en är det t.o.m. A23+B24+A24+B24 så vid det tillfället (1950-02-16) måste det ha funnits vändslinga vid Slussen. En annan bild är från 1950-03-01 och på den är det A23+B23+B24+A23.
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=58820
http://samlingar.sparvagsmuseet.se/Visa?id=51659


Slingan försvann redan våren 1949 så det kanske är så att det kommer ett kortare tåg efter som tar över det sista släpet vid Slussen. Så lär man ha kört inför omkopplingen 1946 då ett instängt tåg samt en extra motorvagn bytte släp vid Ringvägen/Skanstull där spåren söderut var brutna. Tågen söderifrån vände uppe på Ringvägen. Men då var det A12+B12 i tunneln.


Åtminstone enligt "Stockholm på spåret" slopades slingan vid Slussen först 1950-03-21. Så från augusti 1949 till mars 1950 var det inget konstigt med släpvagnar sist i tågen.

Sommaravstängningen 1949 var väl för att förlänga plattformarna vid de två tunnelstationerna.

Sen bör man väl alltid ta de där fotodatumen med en nypa salt. Men i detta fall ser jag ingen anledning att ifrågasätta dem.

Jag blev lurad av informationen som fanns på Ekevings sida. Enligt linjebeskrivningen som finns i Mfss 1/97 så var omflyttningen av vagnar för att klara omläggningen under sommaren 1949 då tågen vände vid Ringvägen och sträckan Slussen-Ringvägen trafikerades med buss 8R. Enligt artikeln slopades slingan 21/4-1950. Om någon har klarade uppgifter om det var mars eller april så kan vi kanske reda ut det. Men helt klart kan man vända i slingan vid Slussen i februari-1950.
Ängbyvagnarna skall ha satts i trafik på 8/19 från 7 juni-1949 men jag antar att det tog ett tag innan alla Ängbytåg bytt hem.


Hela tråden: