Ängbyvagnar på 8 och 19 (Fordon: lok)

av Överkörmästaren, Monday, December 05, 2022, 07:39 (502 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Åtminstone enligt "Stockholm på spåret" slopades slingan vid Slussen först 1950-03-21. Så från augusti 1949 till mars 1950 var det inget konstigt med släpvagnar sist i tågen.

Sommaravstängningen 1949 var väl för att förlänga plattformarna vid de två tunnelstationerna.

Sen bör man väl alltid ta de där fotodatumen med en nypa salt. Men i detta fall ser jag ingen anledning att ifrågasätta dem.


Jag blev lurad av informationen som fanns på Ekevings sida. Enligt linjebeskrivningen som finns i Mfss 1/97 så var omflyttningen av vagnar för att klara omläggningen under sommaren 1949 då tågen vände vid Ringvägen och sträckan Slussen-Ringvägen trafikerades med buss 8R. Enligt artikeln slopades slingan 21/4-1950. Om någon har klarade uppgifter om det var mars eller april så kan vi kanske reda ut det. Men helt klart kan man vända i slingan vid Slussen i februari-1950.

Hm, det där var lustigt. Men linjeuppgifterna i "Stockholm på spåret" kommer ju från denna artikelserie i MfSS så antingen är det en rättelse eller en felaktig avskrift. (Jag tror mest på rättelse dvs att mars är det riktiga.)

Ängbyvagnarna skall ha satts i trafik på 8/19 från 7 juni-1949 men jag antar att det tog ett tag innan alla Ängbytåg bytt hem.

Avstängningen började ju en vecka senare. Men man behövde nog inte alla vagnar förrän efter sommaren.

Vet någon vilken turtäthet som gällde på 8 och 19 under denna period (tänker då framförallt på augusti 1949 - september 1950)?


Hela tråden: